.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وعده دست یافتنی اما ....
گره کور معضل زباله در ساری چند قدم تا گشایش
شمال نیوز: مشکل لاینحل زباله سال‌هاست گلوی قطب گردشگری شمال ایران را سفت می‌فشارد؛ معضلی که دامنه آسیب آن کاش فقط پای گردشگری را لنگ می‌کرد در حالی که واقعیت مشکل زباله در این شهر و به عبارت بهتر در استان مازندران تلخ‌تر از این صحبت‌هاست؛ رتبه نخست استان مازندران در ابتلا به سرطان گوارش! که آن هم تنها یک علت دارد؛ تولید بالای پسماند و زباله و ورود شیرابه به آب شرب مصرفی مردم!

شمال نیوز: مشکل لاینحل زباله سال‌هاست گلوی قطب گردشگری شمال ایران را سفت می‌فشارد؛ معضلی که دامنه آسیب آن کاش فقط پای گردشگری را لنگ می‌کرد در حالی که واقعیت مشکل زباله در این شهر و به عبارت بهتر در استان مازندران تلخ‌تر از این صحبت‌هاست؛ رتبه نخست استان مازندران در ابتلا به سرطان گوارش! که آن هم تنها یک علت دارد؛ تولید بالای پسماند و زباله و ورود شیرابه به آب شرب مصرفی مردم!

به گزارش شمال نیوز، شهرداری ساری در گفتگو با آفتاب یزد علت این موضوع را از یک سو رها سازی شیرابه‌های صنعتی، بیمارستانی و... در درون رودخانه و دریا و در نتیجه ورود این شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی و آب شرب مصرفی شهروندان این استان می‌داند. موضوع زباله دراین استان تا حدی اهمیت دارد که مدیر کل محیط زیست مازندران دغدغه اصلی خود را نگرانی از عوارض شیرابه محل دفن زباله ساری اعلام می‌کند.

وخیم بودن اوضاع زباله و ناتوانی در ساماندهی به این موضوع در استان مازندران زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که بدانیم به گفته یکی از اعضای شورای شهر ساری، فقط در مرکز استان مازندران روزانه 2500 تن زباله تولید می شود و این یعنی این استان گوی سبقت در تولید زباله را ربوده است. از سوی دیگر به گفته دبیر کمیته پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران «متاسفانه بیش از 90 درصد زباله‌های تولید شده در استان به روش سنتی دفن و یا زباله‌ها در مراکز دفع در سطح تلنبار می‌شوند.» ناگفته نماند که مشکل تولید انبوه زباله تنها مختص این استان نیست چراکه ایران با تولید حدود 700 گرم سرانه تولید زباله در ردیف کشورهای اول جهان است اما آنچه موجب می‌شود این مشکل در استان مازندران بیش از سایر شهرها جلب توجه کند آمار بالای ابتلا به سرطان و از سوی دیگر تحت‌الشعاع قرار دادن بحث گردشگری در این استان پرجاذبه است.

اما در این میان نکته امیدوارکننده‌ای هم وجود دارد؛ احداث نیروگاه زباله‌سوز در این استان که علاوه بر حل مشکل زباله در این استان و به دنبال آن پربارتر شدن صنعت گردشگری و کاهش آمار ابتلا به سرطان در استان، در افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدید پذیر هم موثر است؛ موضوعی که یکی از سیاست های کلان وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید است به طوری که قرار است ظرفیت تولید برق پاک با افزایشی دو برابری به حدود 600 مگاوات تا پایان سال جاری افزایش یابد. گفتنی است هم اکنون 5نیروگاه زباله‌سوز شامل نیروگاه کهریزک با ظرفیت تولید سه مگاوات برق از زباله ، نیروگاه‌های زباله سوز ساری با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه نوشهر با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه تنکابن با ظرفیت سه مگاوات و نیروگاه رشت با ظرفیتی حدود پنج مگاوات در حال ساخت هستند. از این رو برای اطلاع از جزئیات بیشتر این نیروگاه در شهر ساری به سراغ شهردار ساری رفتیم. گفتگوی آفتاب یزد با مهدی عبوری را در ادامه می‌خوانید.

شهردار ساری در ابتدا با بیان اینکه با انعقاد قرارداد احداث نیروگاه زباله سوز اتفاق بزرگی در شهر ساری در شرف وقوع می باشد و معضل زباله مرکز استان برای همیشه حل خواهد شد، گفت: با توجه به وجود برخی مشکلات زیست محیطی، مباحث اقتصادی، نارضایتی مردمی و دفن زباله در منطقه پشتکوه در فاصله 130 کیلومتری از شهر ساری با هزینه حمل سالیانه بیش از 12 میلیارد تومان، شهرداری ساری پس از مطالعات ارزیابی زیست محیطی و مکان‌یابی، تصمیم به ساخت نیروگاه زباله‌سوز در 3خط با ظرفیت 450 تن در روز در شهرک صنعتی شماره یک ساری (شهید مصطفی خمینی) گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه با استاندارد 2006 EPA تطبیق داده شده است، گفت: حدود ۷۰ درصد تجهیزات نیروگاه وارد کشور شده است و در محل ساخت نیروگاه تخلیه گردیده، امیدواریم بتوانیم ظرف یک سال آینده این نیروگاه را به بهره برداری برسانیم. عبوری افزود: امیدواریم در سفر آتی ریاست محترم جمهور به استان این نیروگاه به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار مرکز استان مد نظر قرار گیرد. عبوری تصریح کرد: تمامی پروژه های شهرداری ساری با اولویت گردشگری و رویکرد معماری اسلامی - سنتی برنامه ریزی شده است و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را در جهت جذب گردشگر داشته باشیم.وی با بیان اینکه طبق زمان‌بندی انجام شده تابستان سال 95 این نیروگاه افتتاح می‌شود، افزود: حجم وسیع زباله‌های ساری و فاصله چشمگیر محل دفن آن‌ها طی چند سال اخیر تعداد کثیری از نیروی انسانی و هم رقم چشمگیری از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که به رغم تمام تلاشهای شهرداری ساری مشکلات زیست محیطی نیز از دیگر نتایج محروم بودن مرکز مازندران از نیروگاه زباله سوز است.شهردار ساری با اشاره به همین معضلات و مشکلات، احداث و افتتاح نیروگاه زباله سوز را یک نیاز مبرم برای ساری اعلام کرد و افزود: اکنون در مرحله ای قرار داریم که با اطمینان خاطر اعلام کنیم تابستان سال 95 مرکز مازندران از کابوس زباله ها رهایی خواهد یافت.

وی با ابراز خرسندی از این که پیشرفته ترین صنعت دنیا تحت عنوان نیروگاه زباله سوز در ساری احداث می شود ،اظهار داشت:از آنجا که این کارخانه با مشارکت سرمایه گذار چینی احداث می شود،کارشناسان شهرداری به اتفاق یکی از اعضای شورای شهر سفر ۵-۶ روزه ای به کشور چین داشتند تا از کارخانه های زباله سوز این کشور و روند و کیفیت فعالیت آن ها از نزدیک بازدید کنند.

وی با بیان اینکه عده ای تبلیغات منفی کردند که کارخانه زباله سوز باعث آلودگی محیط می شود، گفت: این سفر انجام شد تا کارشناسان ما از نزدیک این تکنولوژی را مشاهده کنند و آلاینده نبودن آن را برای کسانی که این تصور را می کنند توجیه کنند. عبوری ادامه داد: همچنین باید بگویم نصب سنسورهای مجهز در این نیروگاه که نسبت به کوچکترین آلودگی محیطی و هوا حساس هستند، این نوید را به ما می‌دهد که با احداث این نیروگاه تنها چند قدم تا رفع مشکلات قطب گردشگری شمال ایران مانده است بی‌آنکه مشکل جدیدی برای مردم یا حوزه گردشگری ایجاد شود.

شهردار ساری در پایان تاکید کرد: از جمله مزیت‌های دیگر این نیروگاه تامین برق مصرفی آن و همچنین برق مصرفی شهر از طریق سوزاندن زباله است که این موضوع هم هزینه‌های این نیروگاه را کاهش می‌دهد و هم قدم مثبتی برای استان مازندران خواهد بود./ سلامت


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.